Wat is online branding precies?
Heb jij een voorkeur voor merken als Audi en Mercedes? Of Bol.com of Coolblue? Bewust en onbewust identificeer je jezelf met allerlei merken. Kort gezegd communiceren deze merken op een bepaalde manier, zodat we onszelf er wel of niet meer identificeren. De manier waarop een merk communiceert wordt ook wel branding genoemd en daar zit een hele psychologie achter. Wil je als bedrijf groeien? Dan is het investeren in (online) branding enorm belangrijk.
Wat is branding?
Als merk is het enorm belangrijk dat je merkbelofte, merkpersoonlijkheid, competenties, kernwaarden, differentiatie, visie en missie duidelijk zijn om je goed te positioneren in de markt. Daarom is het nodig om te investeren in branding. Bij branding wordt er met de juiste communicatie een merk gecreëerd, waardoor klanten bewust en onbewust een bepaalde voorkeur ontwikkelen. Zelfs de kleinste signalen kunnen je merk maken of breken. Het inschakelen van een expert op het gebied van branding is dan ook zeker verstandig. Neem bijvoorbeeld Blue Dragon. Zij hebben al vele grote merken succesvol in de markt gezet.
Wat is online branding?
Als het gaat om offline branding dan heb je daar zelf veel invloed op. Het grote verschil tussen offline branding en online branding is dat je niet altijd invloed hebt over wat er allemaal over jouw merk wordt gezegd. Het online opbouwen van een merk is dan ook iets ingewikkelder. Door de grote hoeveelheid aan media, externe platformen en privacy regelgeving kan het lastig zijn om ervoor te zorgen dat je doelgroep altijd de juiste boodschap ziet. Online branding bestaat uit de volgende onderdelen:
- Website
- Social media kanalen
- Content op social media
- Klantenservice
- Online advertising
- E-mail marketing
- Review websites
Het verzorgen van een goede online branding is erg ingewikkeld. Daarom kan je er beter voor kiezen om dit uit te besteden aan een full-service marketing bureau met ervaren op het gebied van online branding.
Voordelen van online branding
Een goede branding is van onschatbare waarde voor je bedrijf. In het begin vergt het een flinke investeren, maar die investering is al snel terugverdiend en betaalt zich op termijn dubbel en dwars terug. Een sterker merk zorgt voor meer klanttevredenheid en het opbouwen van loyale klanten. Als een klant krijgt waarvoor hij betaald, dan zorgt online branding ervoor dat ze een bepaalde voorkeur creëren voor jouw merk. Omdat klanten weten dat ze bij jou krijgen wat ze verwachten zullen ze niet snel op zoek gaan naar alternatieven. Dit betaalt zich natuurlijk uit in meer omzet!