Waarom zou je kiezen voor freelance copywriter?
Ben je op zoek naar iemand die gespecialiseerd is in het schrijven van wervende teksten voor reclames of campagnes? Dan heb je een copywriter nodig. De expertise van copywriter ligt in het schrijven van teksten om nieuwe klanten te werven voor bedrijven, organisaties of merken. Een copywriter kun je inzetten voor teksten voor een website, webshop of app. Maar ook voor campagnes, advertenties of e-mails. Het inzetten van een copywriter kan zeker handig zijn wanneer je als bedrijf een nieuwe website lanceert of wanneer je een nieuwe marketingcampagne start. Voor zo’n tijdelijk project kan het zeer praktisch zijn om copywriters freelance in te schakelen. Zo kun je de skills, expertise en ervaring van een professionele copywriter tijdelijk in huis halen zonder diegene meteen aan te nemen.
Waar moet je opletten bij het aannemen van een freelance copywriter?
Bij het aannemen van een freelance copywriter zijn er diverse zaken waar je op moet letten. Volg deze stappen op de perfecte freelance copywriter te vinden:
- Vraag naar de afgeronde opleiding. Niet alle copywriters hebben namelijk dezelfde studie gedaan. Zo zijn er copywriters die journalistiek of communicatie hebben gestudeerd.
- Bij het schrijven van wervende teksten is het natuurlijk niet alleen belangrijk dat de grammatica en spelling klopt. Het gaat voornamelijk om de actie die ze bij de lezer bewerkstelligen. Om de klant over te halen om een product of dienst te kopen, moet de copywriter niet enkel over taalkundige vaardigheden beschikken. Een goede copywriter weet ook alles over marketing, zoekmachines en doelgroepen.
- Freelance copywriters hebben vaak meerdere projecten gedaan bij diverse bedrijven of merken. Deze ervaring is te zien in het werk dat ze eerder hebben geschreven. Lees eerder geschreven teksten door om te zien of ze over de vaardigheden en expertise beschikken die jij als bedrijf nodig hebt.
- Let op soft skills. Soft skills zijn intellectuele, sociale, persoonlijke of emotionele vaardigheden. Zo zijn belangrijke soft skills van copywriters creatief vermogen en resultaatgerichtheid.
- Een freelance copywriter moet goed kunnen samenwerken. Samen met een team werk je aan online marketing. Zo werkt een copywriter nauw samen met online marketeers of front end developers bij het lanceren van een website of app. Het is daarom belangrijk dat een copywriter goed is het samenwerken. Een goede copywriter weet ook over consumentenpsychologie en het optimaal bereiken van de doelgroep. De teksten die de copywriters schrijft moeten tenslotte perfect communiceren waar het bedrijf voor staat.
Waarom een freelance copywriter?
Er zijn veel copywriter die als freelancer werken en die je als bedrijf kan inhuren. Een freelancer neemt vele voordelen met zich mee. Een freelancer kun je tijdelijk inhuren, waardoor je geen last hebt van bepaalde lasten of plichten als werkgever. Je hoeft geen rekening te houden met vakantiedagen en je betaalt de freelance copywriter puur voor de uren die hij of zij werkt. Naast deze contractuele voordelen die voor de hand liggen, zijn er ook vele andere voordelen.
- Freelancers zijn flexibel. Freelancers zijn hun eigen baas en plannen vaak hun eigen uren in. Dit betekent dat zij ook vaak na 17 uur beschikbaar zijn.
- Freelancers hebben veel ervaring en kennis. Elke opdracht die een freelance copywriter aanneemt, betekent dat hij of zij elke keer opnieuw nieuwe kennis opdoet. Over het algemeen hebben freelancers meer ervaring over uiteenlopende opdrachten, omdat ze bij diverse bedrijven opdrachten hebben gedaan.
- Freelancers zijn ondernemend. Er zit een groot verschil tussen werknemers in dienstverband en freelancers. Freelancer zijn verantwoordelijk voor hun eigen imago en groei. Je zult hierdoor zien dat freelancers over het algemeen een stuk ondernemender zijn en kiezen zo zelf de juiste opdrachten om zichzelf optimaal te ontwikkelen.