Waarom jouw CRM integreren met Google Ads?
Steeds vaker laat CRM-software zich integreren met Google Ads. Dat is bijvoorbeeld al het geval voor Zoho CRM, maar ook andere aanbieders als SugarCRM staan dergelijke koppelingen (in)direct toe. Zo’n koppeling lijkt misschien wel vreemd omdat Google Ads eigenlijk vooral een advertentiesysteem is terwijl CRM-software dan weer focust op de klant. Toch kan de informatieoverdracht tussen Jut en Jul wel degelijk een meerwaarde betekenen. Dat bewijzen ook onderstaande voorbeelden.
Link de klant aan advertentiebestedingen
Jouw CRM verzamelt gegevens over jouw klanten. Zo weet je welke producten ze kopen en waar hun interesses liggen. Google Ads biedt dan weer (statistische) informatie over lopende en afgesloten campagnes. Door jouw CRM met Google Ads te koppelen kan je de effectiviteit van die campagnes beter meten. Dit zorgt ervoor dat je eenvoudiger kan achterhalen of bepaalde campagnes succesvol zijn en al dan niet in voldoende (vervolg)aankopen resulteren. Zo weet je bijvoorbeeld met welke trefwoorden je jouw leads binnenhaalt. Die informatie is niet onbelangrijk voor toekomstige campagnes.
Automatisch bieden met CRM-data
Binnen Google Ads kan je automatische biedingen instellen. Door slim te bieden overschrijd je nooit jouw budget en reken je altijd op een mooi rendement. Het mooie aan de koppeling met jouw CRM-software is dat het automatisch de conversiegegevens doorspeelt, waarna Google Ads netjes weet hoe het jouw budget mag besteden. Aldus zorgt jouw CRM voor een verbeterd rendement van jouw advertentiebestedingen. Dit zelfs wanneer je persoonlijke of telefonische deals gesloten hebt, want ook die deals komen in de CRM-software terecht.
Bouw een brug tussen offline en online
Dat laatste brengt ons bij een belangrijk extra voordeel van een CRM-koppeling. Google Ads biedt immers enkel inzicht in de online aankopen. Eigenlijk krijg je dus een beperkt beeld te zien, want online aankopen worden gelinkt aan de online conversie. Dit terwijl online conversie ook in offline aankopen kan resulteren. Door jouw CRM-software te koppelen met Google Ads worden die verbanden ook zichtbaar. En zo is de succesvolste campagne misschien toch niet deze die jij voor ogen had.
Leer jouw leads beter kennen
Door de integratie met Google Ads kan je jouw leads in verband brengen met de door hen gebruikte zoek- en trefwoorden en met de advertenties waarop ze al dan niet klikken. Zo kan je bijvoorbeeld merken dat de lead sneller tot actie overgaat wanneer hij persoonlijk wordt aangesproken. Terwijl je bij een andere groep leads dan weer merkt dat ze vooral klikken op advertenties met technische specificaties. Deze informatie is heel waardevol wanneer de leads vervolgens door de verkoopafdeling worden aangesproken. Voorzie je bovendien nog een koppeling met tools zoals Leadfeeder? Dan kan je al snel jouw schaapjes scheren.
Mogelijkheden afhankelijk van jouw CRM-software
Hoewel de koppeling tussen jouw CRM-software en Google Ads waardevolle informatie oplevert, staat lang niet elke CRM zo’n krachtige integratie toe. In de praktijk verschillen de mogelijkheden van softwarepakket tot softwarepakket. Derhalve is CRM software vergelijken echt wel aangeraden, vooral indien je er een slaatje uit wilt slaan.