Succesvolle online marketing: hoe zit dat eigenlijk?
Als ondernemer word je dagelijks om de oren geslingerd met allerlei weetjes, tips en goedbedoelde adviezen om van jouw onderneming een succes te maken. Online marketing is een term die je waarschijnlijk veel te vaak te horen krijgt. Ondanks dat het een mooie term is, weten slechts weinig mensen wat het echt inhoudt. Bovendien heb je als ondernemer vaak helemaal niet de tijd om je te verdiepen in de mogelijkheden van een succesvolle online marketing. Goed nieuws: dit hoeft ook helemaal niet! Als ondernemer moet jij je bezig houden met wat jij goed kan. Die succesvolle online marketing? Dat laat je toch gewoon aan de vakmensen van online marketing bureau Eindhoven over? Ieder zijn beroep, nietwaar? Wil je toch iets meer weten over succesvolle online marketing? Wij hebben een aantal handige weetjes voor jou op een rijtje gezet!
Het toepassen van sociale media
De tijd dat enkel de productinformatie relevant was, is voorgoed verleden tijd. Tegenwoordig is het een stuk belangrijker dat je zichtbaar wordt voor de juiste doelgroep. Sociale media wordt vaak toegepast om zoveel mogelijk doelgroepen te bereiken. Uiteraard is het wel van belang dat je bedenkt of sociale media ook voor jouw doelgroep van toepassing is. Als je gehoorapparaatjes aan ouderen verkoopt, is de kans klein dat je veel bereikt met het adverteren via sociale media. Doelgroepen zoals jongeren of mensen tussen de 20 en 50 jaar zijn daarentegen wel weer goed te bereiken via verschillende sociale media kanalen. Maar is dit ook iets wat je zelf kunt doen? Hier kunnen we alleen maar volmondig ‘ja’ op antwoorden. Sociale media beheren is iets wat de meeste ondernemers helemaal zelf doen. Het vraagt niet om uitermate veel kennis en kost ook niet extreem veel tijd, daarmee is het een zeer toegankelijk platform voor elke ondernemer. Bespreek eens met jouw webspecialist wat de mogelijkheden zijn en hoe je een goede social media campagne op kan zetten.
SEO: dé manier om potentiële klanten te bereiken
Bij online marketing zal je de term ‘SEO’ waarschijnlijk heel vaak voorbij zien komen. SEO staat voor Search Engine Optimalization. De werking van SEO is simpel uit te leggen, SEO wordt toegepast om hoger in zoekmachines terecht te komen. Ga maar eens na, als je op zoek bent naar een bepaald product of een dienst, zal je waarschijnlijk direct grijpen naar zoekmachines. Je vult simpelweg een term in en je krijgt een hele lijst die aansluit bij de gezochte woorden. Misschien denk je er op dat moment niet echt over na, maar om hoog in Google te komen, moet je website aan een aantal belangrijke voorwaarden voldoen. Uit onderzoek blijkt dat de meeste mensen niet verder scrollen dan twee pagina’s. Als jij verder dan die pagina’s terecht komt, is de kans klein dat je de gehele doelgroep kunt bereiken. Hoog tijd dus om je positie in Google te verhogen! Dat doe je bijvoorbeeld door je website te optimaliseren, gebruik te maken van kwalitatieve en unieke content en de juiste zoekwoorden toe te passen. SEO is een ware kunst en wordt voornamelijk uitgevoerd door webspecialisten of tekstschrijvers.