SEO-schrijver: de man/vrouw die zoekmachines snapt
Als bedrijf kun je veel baat hebben bij goede tekst. Maar wat is goede tekst eigenlijk? Dit zijn pagina’s en artikelen die prettig leesbaar zijn en commercieel aantrekkelijk zijn. Bovendien moeten ze het goed doen in zoekmachines. Op die manier krijg je als bedrijf bezoekers op je website en veranderen die bezoekers in klanten. Bedrijven worden voornamelijk gevonden door zoekopdrachten op internet met behulp van Google of Bing.
Om hier ook de vruchten van te plukken als ondernemer is het inhuren van een freelance SEO-schrijver voor het schrijven van SEO teksten een goede optie. Hij kan teksten optimaliseren voor zoekmachines en de kans verhogen dat je hoger in de zoekresultaten terecht komt. Bovendien weet hij hoe je deze optimale content ook leesbaar houdt voor bezoekers. Je hebt er als ondernemer niet veel aan als het bezoek weer verdwijnt omdat de boodschap niet overkomt.
De taak van een SEO-schrijver
Je vraagt je regelmatig af waarom je niet hoger staat in de zoekresultaten van Google. En je vraagt je natuurlijk af hoe je zou kunnen zorgen dat je daar wel komt. De Engelse term hiervoor is Search Engine Optimalisation, of SEO, wat in het Nederlands zoekmachine optimalisatie betekent.
De basis van een goede tekst voor een SEO-schrijver is altijd het doen van een zoekwoordenanalyse. Dit houdt in dat je onderzoekt welke woorden het vaakst worden gebruikt als consumenten op zoek gaan naar bedrijven zoals dat van jou. Het toepassen van deze termen in de teksten op je website brengt je hoger in de resultaten van Google. Ook is het belangrijk om te onderzoeken welke termen gebruikt moeten worden om bezoekers tot klanten te converteren. Wanneer kiezen zij ervoor jouw product of dienst af te nemen. Voor elke pagina zijn termen te vinden.
Moeilijker dan voorheen
Toen de zoekmachines nog in de kinderschoenen stonden was het optimaliseren van een tekst gemakkelijk. Hoe vaker je het zoekwoord gebruikte, des te hoger kwam je in de resultaten. Met de moderne algoritmes die Google gebruikt is dit echter verleen tijd. Tegenwoordig is alles veel complexer. Relevantie is namelijk het voornaamste waar naar gekeken wordt. Staat het zoekwoord in een context waar de lezer iets aan heeft? Dan is het resultaat waardevoller en staat hij hoger. Dat maakt SEO-schrijven een stuk ingewikkelder.
Het gaat er dus om dat de zoekende consument ook vindt waar hij naar op zoek was. De ingevoerde zoekopdracht wordt minder letterlijk genomen om de bestemming te vinden. De moderne zoekmethoden van Google maken dit mogelijk. Zo wordt altijd de juiste website gevonden. Het is dus net zo belangrijk om synoniemen voor de term te gebruiken als de term zelf. Dit worden ook wel semantische zoekwoorden genoemd.
Een goede website heeft dus pagina’s en blogberichten waar per tekst is bekeken wat nodig is om hem succesvol te laten zijn. Er is gedegen onderzoek naar zoekwoorden, converteertermen en semantische woorden gedaan om tot een optimaal resultaat te komen. Dit geheel is in een goedlopende, natuurlijke tekst gevat die lezers aanspreekt.
De kwaliteit van de tekst moet altijd het belangrijkste uitgangspunt zijn als je gaat schrijven. Tekst die aanspreekt zal altijd meer succes brengen. Het willekeurig strooien met zoekwoorden zal geen effect hebben en je dus geen nieuwe klandizie opleveren.
Naast het schrijven van teksten en het doen van zoekwoordonderzoek zijn er nog een aantal relevante taken die een SEO-schrijver kan vervullen. Denk aan het maken van titels voor pagina’s en koppen voor berichten, maar ook aan het gebruik van header-codes en meta descriptions of het doen van beschrijvingen, bijvoorbeeld voor een webshop.