Wat is een data management platform?
Tegenwoordig worden we overspoeld met marketingtermen zoals Customer Journey Mapping, Accelerated Mobile Pages of Dynamic Retargeting. Termen die voor sommige als muziek in de oren klinken, maar waar voor nieuwbakken makerteers de oren van gaan klapperen. Een term die de moeite waard is om verder uit te leggen is Data Management Platform. Zeker met de aanstaande veranderingen in de privacywetgeving. Tribal Internet Marketing adviseert klanten regelmatig over het gebruik van dergelijke platforms. Daarom vroegen wij het oudste online marketingbureau van Nederland om tekst en uitleg.
Een Data Management Platform (DMP) maakt het mogelijk om de consument bij iedere interactie in de klantreis te volgen. Door databronnen aan elkaar te koppelen is een bedrijf in staat om de doelgroep beter in beeld te krijgen. Het mooie aan een DMP is dat zowel online als offline bronnen kunnen worden gekoppeld.
De voordelen van een DMP
Meer data maakt het mogelijk om completere conclusies te trekken. Het verzamelen van data zal op termijn dus absoluut van meerwaarde zijn omdat je efficiënter kunt communiceren naar klanten. Enkele voordelen van een Data Management Platform zijn:
- Besparen op het advertentiebudget. Door advertenties gerichter te verspreiden kunnen advertentiekosten worden teruggedrongen. Iemand die al een aankoop heeft gedaan hoeft immers niet nogmaals benaderd te worden.
- Gemak van advertenties personaliseren. Door meer te weten te komen over de klant kunnen advertenties ook persoonlijker worden geschreven.
Het kiezen van een Data Management Platform
Je weet inmiddels dat een DMP databronnen verzamelt voor meer inzicht over de klant en de klantreis. Maar hoe kies je nu een dergelijk platform?
Welk platform het beste aansluit ligt volledig aan je wensen. Om beter inzicht te krijgen dien je daarom vooraf de juiste vragen te stellen. Welke data wil je bijvoorbeeld koppelen: enkel je eigen data of koppel je ook data van andere tools en partners? Hoe gemakkelijk moet het platformbeheer zijn? Wie gaat het platform beheren? Spelen kosten een rol? Kortom, breng vooraf alle wensen in kaart zodat je objectief verschillende tools met elkaar kunt vergelijken. Werkt je organisatie samen met een extern bureau? Dan kunnen zij in de meeste gevallen ook helpen bij het kiezen van de juiste tooling.
Rekening houden met de privacy wetswijziging
Het zal je niet zijn ontgaan. Begin volgend jaar treedt er een nieuwe privacy wet in voor de EU: Algemene Verordening Gegevensbescherming (AVG). Omdat de bestaande wetgeving verouderd is worden de wetten omtrent de privacy van bezoekers aangescherpt. Privacy is daarmee een onmisbaar onderdeel geworden bij het implementeren van een DMP. Op www.eugdpr.org lees je meer over de huidige stand van zaken.
Met de bovenstaande informatie ben je beter in staat om op een veilige en vertrouwde manier data te verzamelen van klanten zonder hun privacy te schenden. Op die manier kan de klantreis beter worden ingericht zodat consumenten persoonlijker benaderd worden.
Heb je zelf ideeën of vragen over DMP? Laat dan een reactie achter onder het artikel.