Hoe je je online business laat groeien

Hoe je je online business laat groeien


Anno 2019 is er vrijwel geen bedrijf meer te vinden die niet aanwezig is op het web. Voor veel bedrijven is het internet het belangrijkste marketingkanaal. Dit naast kanalen zoals een fysieke winkel, een showroom of vertegenwoordigers. Voor sommige bedrijven is het internet zelfs het enige kanaal waarmee de klanten bereikt worden. Met het internet wat een steeds belangrijker deel van de omzet genereerd wordt het belang van gedegen internet marketing dan ook steeds belangrijker.

Belangrijk onderdeel van internet marketing is zoekmachine optimalisatie. Dit is voor veel bedrijven ook het meest ongrijpbare onderdeel van internet marketing. Je kunt allerlei acties uitvoeren om het organische verkeer naar de website te verhogen en het is altijd maar afwachten wat de impact van de maatregelen zal zijn. Dit in tegenstelling tot bijvoorbeeld adverteren via internet, hierbij is een duidelijke correlatie tussen het geld wat je erin stopt en de omzet die je hiervoor terug krijgt.

Omdat zoekmachine optimalisatie zo lastig onderdeel is zullen we je in dit artikel de belangrijkste punten geven waarop je moet letten.

#1: begin met een zoekwoorden onderzoek

Iedere ondernemer wil met zijn website op nummer 1 staan in Google. Maar belangrijker is eigenlijk dat je met de juiste zoekwoorden hoog in Google komt. Het moeten zoekwoorden zijn die een commerciële intentie hebben die voor omzet gaan zorgen. Stel je bent autohandelaar in occasions in Rotterdam. Dan zou het natuurlijk leuk zijn als je op nummer 1 komt op de zoekterm ‘auto’ maar het is nog maar de vraag of deze zoekterm je veel geld zal opleveren. Veel mensen die hierop zoeken zullen niet eens op zoek zijn naar een occasion.
De zoekterm occasion is daarom al meer interessant. Alleen iemand uit Leeuwarden die op occasion zoekt komt waarschijnlijk toch niet naar Rotterdam gereden om te komen kijken. Het is daarom veel interessanter om op nummer 1 te komen op zoektermen zoals ‘occasion Rotterdam’, ‘occasion kopen Rotterdam’ en ‘tweedehands auto kopen Rotterdam’.

Om voor jou bedrijf te kunnen beoordelen waar je klanten opzoeken is het belangrijk dat je je klant goed kent. Welke behoeften moet je voor je klanten vervullen? Dit zijn de woorden die ze in de zoekmachine zullen gebruiken.

Pas als je weet op welke zoekwoorden je wilt scoren kan je verder gaan met je internet marketing strategie.

Zoekwoordenonderzoek

#2: zorg voor focus

Het is verleiding om op zoveel mogelijk zoekwoorden hoog in Google te willen staan. En ook de verleiding van de zoekwoorden met een hoog volume kan groot zijn. Maar bedenk dat je concurrentie ook graag hoog in Google wil staan. Als je gelijk op zoveel mogelijk zoekwoorden wil scoren dan loop je het risico dat je zoveel ballen in de lucht moet houden dat je uiteindelijk zal falen. Bedenk dat de top 3 in Google veruit de meeste kliks krijgen. Je kan daarom beter een paar commerciële zoekwoorden in de top 3 hebben staan dan honderden zoekwoorden in de top 50. Je resources zijn maar beperkt, zet deze zo slim mogelijk in. Zodra je een aantal topposities hebt behaald dan kan je dit gaan uitbouwen naar meer zoekwoorden.

#3: maak meetbare doelen

Weet goed wat je wilt en maak je doelen meetbaar. Op welke zoekwoorden wil je welke positie bereiken en hoe snel wil je dit bereikt hebben. Bouw controlemomenten in om te bekijken of je doelstellingen nog steeds realistisch en haalbaar zijn.

maak meetbare doelen online marketing

#4: zorg voor goede content

Goede content is extreem belangrijk geworden. De tijden dat je met een artikel hoog in Google kon komen door maar vaak je zoekwoord te herhalen ligt inmiddels al ver achter ons. De algoritmes van Google zijn al zo slim geworden dat ze hier doorheen kunnen kijken en zijn al bijna zo slim als echte mensen. Zo kan Google de context van woorden al begrijpen.

Om goede content te kunnen schrijven is het dan ook helemaal niet meer nodig dat je slimme trucjes weet zoals zoekwoorddichtheid. Dat is al lang achterhaald. Het beste advies wat we je hierin kunnen geven is dat je schrijft voor mensen. Als je teksten voor mensen prettig leesbaar zijn dan zal Google dit ook weten te waarderen.

Wat bij het schrijven van content belangrijk is om je te verplaatsen in de zoekmachine gebruiker. Wat is de zoekintentie van de zoekmachine gebruiker? Als iemand bijvoorbeeld zoekt op ‘autoverzekering’ wil deze persoon dan weten wat een autoverzekering, wat een autoverzekering kost of wil deze persoon een autoverzekering afsluiten? Door bekend te zijn met je markt en je klanten kan je hier met je content op inspelen; geef de zoekmachine gebruiker het antwoord op hun vraag in je artikel.

zorg voor goede content

#5: investeer in backlinks

Als er 1000 webpagina’s zijn die over autoverzekeringen gaan, hoe bepaald Google dan welke pagina’s bovenaan komen te staan. Om dit te bepalen kijkt Google naar wat de belangrijkste pagina’s over dit onderwerp zijn. Bepalen hoe belangrijk een pagina is doet Google op de manier waarmee het groot geworden is; het kijkt naar het aantal backlinks naar de webpagina.
Een backlink ziet Google als een stem. Stel je hebt website A en website B en website C hebben een link naar jouw website A staan dan zijn dit 2 stemmen. Indien er veel websites een link hebben naar website B en website C dan weegt hun stem aan jouw website A zwaarder. Zo weegt het zwaarder dat anwb.nl naar je webpagina over autoverzekeringen linkt dan dat de website van Jan de zondagmiddag hobby blogger naar je linkt.

Het doel is dus om zoveel mogelijk links te verkrijgen van zo belangrijk mogelijke websites. Voor het verkrijgen van backlinks kan je allerlei strategieën toepassen. Zo kan je aan leveranciers en zakenpartners vragen of ze een link naar je site opnemen. Het voordeel hiervan is dat dit relevante backlinks zullen zijn die veel waarde met zich meedragen.

Verder kan je je website aanmelden bij allerlei directories (zoals startpagina.nl) en aanmelden bij diversen online bedrijvengidsen (zoals de Telefoongids).

 

Deze vind je misschien ook interessant

LEAVE A COMMENT

Like ons

Over ons

Hans

Hans

Ons doel is om de bezoeker zo veel mogelijk relevante content te geven waarbij hij of zij of zoek naar is. Wekelijks komen er nieuwe posts met nieuws of informatie

Artikel plaatsen?

Wilt u graag een artikel plaatsen dat relevant is aan deze website? Stuur dan een e-mail naar info@websitezaken.nl.