folders

Folders: een goed marketinginstrument?


Tegenwoordig besteden ondernemers vooral aandacht aan online marketing. Betekent dit dat de traditionele communicatiemiddelen niet effectief genoeg zijn? Welnee! Een reclamefolder is nog steeds een uitstekend marketinginstrument. Sterker nog: uit onderzoek blijkt dat het verspreiden van reclamefolders een bereik van maar liefst 84% kent. Zo bereik je binnen mum van tijd een grote doelgroep. Toch is het niet voor elke ondernemer duidelijk hoe zij een reclamefolder kunnen inzetten als marketingtool. Folders sluiten vaak niet voldoende aan in de beleveniswereld van de consument. In dit artikel vertellen we hoe jij het meeste haalt uit jouw reclamefolder.

Doe research

Allereerst is het belangrijk om research te doen naar de verschillende reclamefolders van grote winkelketens. Onderzoek de supermarktfolders die wekelijks op je deurmat liggen en bekijk de Ici paris XL folder voor meer informatie. Door onderzoek te doen naar grote concurrenten, krijg je een goed idee van hun marketingsgevoel. Bekijk welk lettertype ze gebruiken, hoe de acties zijn weergegeven en hoe dik de folder is. Dit alles kan van invloed zijn op de bereikbaarheid van jouw eigen folder.

ici paris folder

Blijf relevant

Het is heel begrijpelijk dat je je klantenbestand zo snel mogelijk wilt uitbreiden. Een dikke folder vol onbenullige acties is hiervoor echter niet de optie. Bij een reclamefolder is het belangrijk dat je als ondernemer duidelijk bent en de consument interesseert voor jouw producten of diensten. Relevantie is hierbij van groot belang. Kerstballen verkoop je bijvoorbeeld nooit in de zomermaanden. Daar is niet genoeg animo voor en zal de consument op dat moment niet prikkelen.

Blijf herhalen

Vaak kiezen ondernemers ervoor om éénmalig een folder te verspreiden. Vervolgens bereiken ze niet het gewenste resultaat en blijft het bij die ene keer. Dit is echter een onjuiste beredenering. Je bouwt een klantenbestand enkel op als de consument je herkent. Herkenning zorgt ervoor dat consumenten geprikkeld raken en onderzoek doen naar de diensten en producten van jouw bedrijf. Dit effect bereik je niet met een éénmalige folder. Herhaling is het sleutelwoord naar succes, zo bereik je bewustzijn en traffic. Dit kunnen we uitleggen aan de hand van een simpel voorbeeld:

Als je éénmalig een folder ontvangt van een buurtsuper zal je niet snel geneigd zijn om hier een bezoekje aan te brengen. Je doet liever boodschappen bij supermarkten die wél bekend in de oren klinken. Mensen zijn gewoontedieren. Zij zullen niet snel van hun dagelijkse gang van zaken afstappen, zeker niet als een bedrijf niet bekend in de oren klinkt. De Deen folder die wekelijks op de mat verschijnt is hier een goed voorbeeld van. De naam van de supermarkt is bekend, de acties zijn daardoor geloofwaardiger en de consument is sneller geneigd om een bezoekje aan de winkel te brengen. Ook hierbij geldt: herhaling loont.

deen supermarkt

Toon de actie aan de consumenten

Zijn er hoge kortingen of acties deze week in jouw winkel? Laat dit dan ook zien! Voorkom dat medewerkers niet op de hoogte zijn van de actie en vervolgens kansen onbenut laten. Zet afgeprijsde artikelen bijvoorbeeld op een fijne display en laat medewerkers de klant informeren over de acties van deze week. Zorg er tevens voor dat de informatie in de folder ook daadwerkelijk klopt in de winkel. Zo voorkom je betreurde gezichten en klanten die niet meer terugkeren naar de winkel.

Deze vind je misschien ook interessant

LEAVE A COMMENT

Like ons

Over ons

Hans

Hans

Ons doel is om de bezoeker zo veel mogelijk relevante content te geven waarbij hij of zij of zoek naar is. Wekelijks komen er nieuwe posts met nieuws of informatie

Artikel plaatsen?

Wilt u graag een artikel plaatsen dat relevant is aan deze website? Stuur dan een e-mail naar info@websitezaken.nl.