Online marketing zelf doen of uitbesteden
Je wilt als ondernemer online marketing in gaan zetten voor je bedrijf. Maar je vraagt je af of je het zelf gaat doen of uitbesteden bij een externe partij. Echter hebben beide opties voor- en nadelen. In dit artikel zetten we een aantal zaken op een rijtje waar je rekening mee moet houden wanneer je de keuze maakt tussen het uitbesteden of zelf verzorgen van je online marketing.
Online marketing veranderd razendsnel
Het is natuurlijk mogelijk om online marketing voor jezelf te doen. Echter moet je er rekening mee houden dat marketingtactieken die vandaag goed werken, morgen alweer ineffectief kunnen zijn. Wanneer je zelf online marketing doet, is het belangrijk dat je altijd op de hoogte bent van de laatste trends, nieuws en tactieken. Dit kost natuurlijk geld én tijd. Een online marketingbureau kan hierbij een goede oplossing zijn omdat hun focus volledig ligt bij online marketing. Zij zijn altijd op de hoogte en leren constant bij over de nieuwste marketingtactieken. Zo lezen ze blogs, bezoeken ze conferenties, volgen ze cursussen en sparren ze met collega’s.
Uitbesteden geeft je meer tijd voor andere zaken
Wanneer je net begint met je onderneming heb je vaak weinig budget om je online marketing uit te besteden. Je kunt bijvoorbeeld beginnen met zaken zoals het schrijven van blogs of berichten plaatsen op social media. Echter kost dit tijd en houd je daardoor minder tijd over voor andere zaken. Een online marketingbureau neemt je dit werk uit handen zodat je jouw focus op andere werkzaamheden kunt leggen. Ben je beginnend ondernemer? Dan kun je ervoor kiezen om zelf online marketing te doen voor je bedrijf. Wil je na verloop van tijd effectiever te werk gaan en heb je er het budget voor? Dan kan het inschakelen van een externe partij een goed optie zijn.
Een online marketingbureau kan een flinke investering zijn
Natuurlijk zitten er niet alleen voordelen aan het uitbesteden van je online marketing. We gaven het al eerder aan maar je moet wel het budget beschikbaar hebben. Het inschakelen van een online marketingbureau is vaak een flinke investering. Daarnaast komen de kosten maandelijks terug omdat het een doorlopend proces is. Bedenk dus goed hoeveel geld je beschikbaar hebt en neem dat mee in de afweging. Vergeet natuurlijk niet dat een goed online marketingbureau je op termijn geld oplevert. Wat nu een grote investering lijkt kan zich op termijn terugbetalen.
Het online marketingbureau kent je bedrijfscultuur niet
Het is belangrijk dat de ideeën omtrent marketing passen bij je bedrijf. Denk aan content marketingideeën die bij de cultuur van je bedrijf moeten passen. Als ondernemer of werknemer weet je precies wat er wel en niet bij het bedrijf past. Echter kan een online marketingbureau hier soms moeite mee hebben. Sommige bureaus nemen niet voldoende de tijd om zich te verdiepen in je bedrijf waardoor ze campagnes creëren waar je het niet volledig mee eens kan zijn. Bespreek dus vooraf altijd goed hoe een marketingbureau te werk gaat voordat je met ze in zee gaat.
Zoals je ziet zijn er een aantal zaken om rekening mee te houden bij de keuze om online marketing zelf te doen of het uit te besteden. Belangrijk is dat je jouw budget in overweging neemt. Ook moet je niet vergeten dat het uitbesteden van online marketing een investering is die zich op termijn terug zal betalen. Begin je net met je onderneming? Dan kun je prima de eerste online marketingactiviteiten zelf verzorgen. Echter is het in veel gevallen slim om op termijn een online marketingbureau in te schakelen.