Wat doen SEO-tekstschrijvers?
Teksten die gemaakt zijn om gevonden te worden door zoekmachines heten SEO-teksten. Dit staat voor Search Engine Optimalization, in het Nederlands zoekmachine optimalisatie. Goede SEO-teksten zijn ook prettig leesbaar en commercieel sterk, zodat de bezoekers op je website niet snel weer wegklikken. Je zorgt dus voor een constante stroom aan bezoekers op je website. In plaats van een tekstschrijver bureau kun je ook freelance SEO-tekstschrijvers inhuren. Dit verzekert je van persoonlijk contact met de schrijver, waardoor je elke keer opnieuw tevreden bent met de teksten die hij aanlevert.
Hoog in de zoekresultaten én goed leesbaar
Sommige SEO-teksten worden puur geschreven voor zoekmachines en zijn daardoor niet prettig leesbaar voor bezoekers van je site. Je krijgt op die manier wel veel bezoekers, maar de kans is klein dat ze ook daadwerkelijk verder klikken op je site om erachter te komen wat je boodschap is. Daarom is een goede balans tussen zoekwoorden en leesbaarheid belangrijk. De zoekwoorden moeten ook niet zomaar gekozen worden, omdat een goed uitgevoerde zoekwoordenanalyse je een hogere positie in de zoekresultaten oplevert én meer klanten.
Hoe werkt een zoekwoordenanalyse?
Een zoekwoordenanalyse begint met het onderzoeken van welke zoekwoorden vaak gebruikt worden in het vakgebied waar je in werkt. Daarnaast wordt gekeken naar met welke zoektermen je de grootste kans maakt om een hoge positie in de resultaten van zoekmachines te bereiken. Tenslotte is het belangrijk om te kijken naar met welke zoektermen je niet alleen de bezoekers trekt, maar ze ook over laat gaan tot actie. Voor elke pagina op de website moet, voor de beste resultaten, een nieuwe zoekwoordenanalyse gedaan worden. Een goede SEO-tekstschrijver doet dit dan ook uitvoerig.
Vroeger versus nu
Zoekmachines hadden vroeger nog niet zulke geavanceerde technieken als nu. Vroeger was het mogelijk om zoekwoorden wel 100 keer in een tekst van 300 woorden te zetten, met als resultaat een hoge positie in de zoekresultaten. Omdat hier uiteraard veel misbruik van gemaakt werd, is er nu een veel complexer systeem wat door zoekmachines wordt gebruikt om websites te indexeren. In plaats van te kijken naar de hoeveelheid zoekwoorden, wordt gekeken naar de relevantie van de webpagina voor de gebruiker. Dit heeft ook geleid tot een complicatie van het vak van SEO tekstschrijver. Vroeger kon je een zo lang mogelijke tekst schrijven, nu moet je een tekst met een goede inhoud schrijven.
Context en semantische zoekwoorden
Een manier om goede SEO teksten te schrijven, is door het gebruik van context. Dat is te bereiken door bijvoorbeeld synoniemen van het zoekwoord te gebruiken en andere woorden die verband houden met het onderwerp van de tekst. Zulke woorden heten semantische zoekwoorden. Zoekmachines indexen websites aan de hand van deze semantische zoekwoorden. Het uitgangspunt van een goede SEO-tekst is natuurlijk altijd de kwaliteit. Een prettig leesbare tekst bereikt meer klanten dan een tekst die volgestopt is met zoekwoorden. De semantische zoekwoorden moeten dan ook op een onopvallende en prettig leesbare manier in de tekst verwerkt worden. Het is ook belangrijk om niet elke webpagina over hetzelfde onderwerp te laten gaan met dezelfde zoekwoorden. Afwisseling zorgt ook voor een goede website.