Verbod op third-party cookies: wat zijn de gevolgen?


Verbod op third-party cookies: wat zijn de gevolgen?

Het einde van een tijdperk is nabij. Het verbod op third-party cookies zal dit jaar nog komen. Veel bedrijven maken zich zorgen over deze ontwikkeling. Hoewel het nodig is om de privacy van de websitebezoeker te waarborgen, zorgt dit er immers wel voor dat bedrijven waardevolle data mislopen. Wat zullen de gevolgen zijn voor hun marketingstrategieën? Zal het een enorme belemmering gaan vormen? 

Het verdwijnen van third-party cookies maakt het inderdaad lastiger om data te verzamelen. Lastiger, dat wel. Onmogelijk is het echter niet. Met de juiste leadgeneratie software en bijvoorbeeld het gebruik van GA4 server side tagging is het nog steeds mogelijk om informatie over de doelgroep te verzamelen. Sterker nog: misschien is het zelfs makkelijker om hiermee de doelgroep te targeten en cruciale informatie te weten te komen. 

In dit artikel bespreken we wat third-party cookies precies zijn, waarom dit verboden gaat worden én wat de mogelijke gevolgen voor bedrijven zullen zijn.

Wat zijn third-party cookies?

We maken onderscheid tussen first-party cookies en third-party cookies. First-party cookies is de data die wordt opgeslagen als je een website bezoekt. Zo wordt informatie over de gebruiker opgeslagen. Dit is noodzakelijk om de bezoekerservaring te verbeteren. Als er geen third-party cookies zouden zijn, is het bijvoorbeeld ook niet mogelijk om een winkelmandje te vullen. Als je één product hebt toegevoegd, zal deze verdwijnen wanneer je op zoek gaat naar het volgende. 

Bij third-party cookies is dit anders. Dit is geen data die op de website zelf wordt verzameld, maar die van andere websites afkomstig zijn. Zo kunnen marketeers en adverteerders de online activiteiten van hun bezoekers meten en meer te weten komen over het zoekgedrag en de interesses. Zo kunnen advertenties op maat worden getoond. Stel, je hebt bijvoorbeeld eerst enkele producten in een webshop bekeken en verder geen actie ondernomen. Op een later moment zie je een advertentie van dezelfde soort producten terug. Dit is een manier om meer leads te genereren aan de hand van jouw zoekgedrag. Een goed voorbeeld van hoe third-party cookies in de praktijk worden gebruikt. Vanwege de steeds strengere privacywetgeving zal dit echter binnenkort verboden gaan worden.

De gevolgen voor bedrijven 

Lange tijd rekenden bedrijven op de hulp van third-party cookies om hun marketingactiviteiten te optimaliseren en meer leads te genereren. Door het toekomstige verbod moeten er echter andere manieren worden bedacht om waardevolle informatie te verzamelen, zonder dat hiermee de privacy van de websitebezoeker in geding komt. 

Server side tagging wordt als één van de mogelijke oplossingen beschouwd. Hierbij wordt de data in de server geladen. De gegevens worden dus niet meer verwerkt op de apparaten van de gebruiker, maar op de server van de site. Meer informatie hierover vind je bijvoorbeeld op https://www.adpage.io/. Het voordeel hiervan is dat je meer waardevolle informatie kunt verzamelen en dat de website ook niet onnodig traag wordt. Deze data kan vervolgens worden gebruikt om betere online campagnes te creëren en dit leidt uiteindelijk weer tot meer conversies. 

Deze vind je misschien ook interessant

LEAVE A COMMENT

Like ons

Over ons

Hans

Hans

Ons doel is om de bezoeker zo veel mogelijk relevante content te geven waarbij hij of zij of zoek naar is. Wekelijks komen er nieuwe posts met nieuws of informatie

Artikel plaatsen?

Wilt u graag een artikel plaatsen dat relevant is aan deze website? Stuur dan een e-mail naar info@websitezaken.nl.